حضور در نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران در بهمن ماه 1403
حضور در نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته در مشهد مقدس در اردیبهشت ماه 1404
گردشگری سلامت از نظر بسیاری از محققین و صاحب نظران حوزههای مختلف پزشکی و جهانگردی و مدیریت تعاریف مختلف داشته و سازمان جهانی گردشگری به طور خاص گردشگری سلامت را چنین تعریف می کند:
گردشگری سلامت به مسافرت افراد از محل دائم زندگی خود جهت حفظ، بهبود یا حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی فرد به مدتی بیش از ۲۴ ساعت و کمتر از یک سال اطلاق می شود.
مزیتهای اقتصادی گردشگری سلامت
هر توریسم سلامت بیش از ۳ برابر یک توریست عادی ارز آوری دارد و وقتی درآمد حاصل از توریسم درمانی بر اساس برآوردها تنها در منطقه آسیا، این میزان به ۴۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ می رسد، ابلاغ آئین نامه و ضوابط تاسیس مراکز توریسم درمانی کشور در تابستان امسال نشان می دهد که کشور ما در این زمینه دیر اقدام کرده است.
هند
برزیل
ترکیه
کره جنوبی
تایلند
چین و مالزی
اگر چه از زمان های بسیار دور همواره گردشگران و اقوام مختلف برای درمان از آب های طبیعی ایران به ایران سفر می کردند اما توریسم سلامت به شیوه کنونی تاریخچه کوتاهی در ایران دارد .در حقیقت برای اولین بار در سال ۱۳۸۲ توریسم درمانی به شیوه کنونی مورد توجه وزارت بهداشت قرار گرفت و به دنبال آن در سال ۱۳۸۳ پس از تاسیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری به صورت مستقل مورد توجه بیشتری قرار گرفت و برای توسعه آن برنامه ریزی های صورت گرفت.موقعیت خاص جغرافیایی ایران در منطقه و وجود امنیت بیشتر در مقایسه با دیگر کشور های منطقه و آب و هوای متفاوت و آب گرم های متفاوت در نقاط مختلف کشور ،همچنین وجود پزشکان مجرب و کادر بیمارستانی متخصص همگی باعث شده است تا ایران از مزیت های مناسبی در حوزه توریسم سلامت در منطقه برخوردار باشد
ناباروری
دندانپزشکی
جراحی پلاستیک
جراحی قلب
بیماری های مرتبط با سرطان
جراحی چشم
گردشگری در آب های شفا بخش (لجن درمانی و گیاه درمانی)
دپارتمان پذیرش بیماران بین الملل بایستی دفتری داشته باشد که کارشناس IPD در آن مقیم بوده و حتی المقدور در مکانی باشد که دسترسی بیماران بین الملل به آن راحت باشد(توصیه می شود در نزدیکی پذیرش بیماران باشد)
بسته به سیاست بیمارستان یا مرکز درمانی ،محل بستری بیماران بین الملل می تواند در یک بخش مجزایی باشد و یا در بخش های تعریف شده ای از بیمارستان اتاقی را مطابق با استاندارد های ارائه خدمات هتلینگ بیمارستانی تعریف شده است.
این کمیته وظیفه سپاسگزاری و تدوین اهداف بیمارستان در زمینه درمان بیماران بین الملل را دارد
اعضای کمیته عبارتند از رئیس بیمارستان پزشک دپارتمان کارشناس دپارتمان ،مسئول پذیرش ،مسئول ترخیص،مدیر بیمارستان ،مترون بیمارستان ،مسئول سایت بیمارستان
رئیس کمیته رئیس بیمارستان می باشد
تعیین اهداف بیمارستان پس از برگزاری جلسات کمیته دپارتمان بیماران بایستی حداکثر به صورت SMART و به شکل سالیانه تعریف گردد از جمله تعداد بیماران بین الملل به صورت ماهانه در پایان سال اول ،درصد میزان رضایتمندی بیماران بستری شده از طریق دپارتمان بیماران بین الملل،مدت زمان بستری بیمار تا انجام خدمت درمانی و ترخیص بیمار ،تشکیل جلسات کمیته بایستی به صورت منظم برگزار گردد و حضور اعضای اصلی و به خصوص رئیس بیمارستان و یا معاون درمان در جلسات ضروری است.
مصوبات کمیته بایستی از طرف بالاترین مقام بیمارستان به بخش های مختلف ابلاغ و اجرای آن جزو اولویت های بیمارستان باشد.
بیش از ۵۰۰ هزار گردشگر سلامت خارجی ،رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در سال ۲۰۱۸بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار بیمار خارجی از کشورهای همسایه برای درمان به ایران آمدند
۱- اشتغال زایی و رشد کیفی در بخش سلامت کشور و نزدیک شدن به استانداردهای جهانی
۲- کسب درآمد و ارزآوری به کشور و حمایت از رشد اقتصادی در کشور
۳- تبدیل شدن به قطب گردشگری سلامت در منطقه؛ جذب گردشگران سلامت از کشورهای آسیای میانه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای اسلامی
پیش بینی می شود گردش مالی بخش گردشگری جهان در سالهای آتی قرن بیست و یک، از گردش مالی بخش صنعت فراتر رود و تا چند سال دیگر به ۲ تریلیون دلار برسد که یقیناً در این مقدار گردش مالی ، پای دلالان غیر قانونی و مافیای قدرت در بحث گردشگری سلامت باز خواهد شد که با توجه به قرار گرفتن کشور ما در مرکز متقاضیان دریافت خدمات توریسم درمانی ( افراد تبعه کشورهای عربی ، تازه استقلال یافته و همسایگان ایران ) عملاً برنامه ریزی های کارشناسانه به منظور پرهیز از تهدید های مرتبط با مراحل درمانی ، نحوه ورود به کشور ، دوران بستری و طی نقاهت ، ضروری بوده و از واریز ارزش افزوده مالی ناشی از مسئله گردشگری سلامت به جیب دست اندرکاران غیر قانونی و غیر مرتبط جلوگیری خواهد کرد
بر اساس آمار بیشترین پذیرش و درآمد در ایران به ترتیب :
۱- بیمارستان امام رضا (ع )مشهد
۲- بیمارستان رضوی مشهد
۳- بیمارستان آپادانا تهران
۴- بیمارستان دی تهران
۵- بیمارستان نمازی شیراز
۶- بیمارستان مهر
هدف کلی از تاسیس دپارتمان بیماران بین الملل (IPD )
اهداف کلی عبارت است از:
۱-ارتقا سطح کیفی خدمات درمان پزشکی
۲-ارتقا سطح کیفی خدمات درمانی پرستاری
۳-کاهش زمان انتظار خدمات درمانی
۴-کاهش زمان انتظار خدمات پاراکلینیک
۵-افزایش رضایت مندی پزشکان،پرسنل،و بیماران
بر اساس برنامه ریزی اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت از ابتدای سال ۱۳۹۳ تمامی مراکز ارائه کننده خدمات درمانی تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی منتخب در صورت تمایل برای پذیرش بیماران خارجی بایستی دپارتمان پذیرش بیماران بین الملل (IPD) را در مرکز درمانی خود ایجاد نمایند.
۱- بهبود وضعیت اقتصادی در بیمارستانهای کشور
۲-ایجاد انگیزه در سایر بیمارستانها برای بالا بردن کیفیت ارائه خدمات
۳-سرمایه گذاری در زمینه مناسب نمودن خدمات زیر ساخت در کشور
۴-ارز آوری برای کشور در شرایط تحریم
۵-شناخته شدن کشور بعنوان مقصدی ارزان جهت درمان بیماریها
۶-بهبود صنعت حمل و نقل در عرصه بین الملل
از جمله اهداف گردشگری سلامت می باشد.
پزشک واحد بیماران بین الملل پزشک (IPD)
پزشک واحد بیماران بین الملل:
پرستار واحد بیماران بین الملل:
پزشک معالج واحد بین الملل:
مؤسسه پزشکی بایستی درهنگام پذیرش بیمار ازداشتن تائیدیه معتبر مبنی بر عدم ابتلاء فرد به بیماریهای عفونی قابل انتقال مطابق با استانداردهای IHR اطمینان یافته ودرصورت وجود موارد خاص بیماری واگیردار درصورتیکه پزشک متخصص عفونی اجازه اقدامات درمانی را بدهد، تمهیدات لازم را مد نظر قراردهد.
مؤسسه پزشکی باید به تمامی بیماران در هنگام ترخیص فرم رضایت سنجی داده از جمله این رضایت نامه باید حاوی اطلاعات دقیق دسترسی به بیمار جهت امکان کنترل خدمات ارائه شده باشد.
بایستی به تمامی بیماران در زمان خروج از مؤسسه پزشکی نسخه ای داده شود که ضمن رعایت تلفیق دارویی شامل داروهای قبلی و فعلی بیمار بوده و به ترتیب اولویت بر اساس نظر پزشک داروساز بالینی و داروساز عدم تداخلات دارویی و غذایی در رژیم دارویی بیمار لحاظ گردیده باشد، ضمن آنکه تصریح میشود مسئولیت داروهای تجویزی بیمار در زمان ترخیص برعهده پزشک معالج می باشد.
تبصره: درصورت درخواست بیمار، مؤسسه پزشکی موظف است نسخه برابر اصل از ریز خدمات و هزینه های مربوط را ممهور به مهر مؤسسه پزشکی( به زبان انگلیسی) در اختیار بیمار قرار دهد
تدوین بسته های خدمتی معین برای ارائه خدمات :
مؤسسه پزشکی باید سیاست خود را در خصوص نحوه ارائه کیفی خدمات (بسته خدمات تشخیصی و درمانی) و قیمت آنها تدوین و به بیمار ارائه نماید، به نحوی که بیمار بین الملل هنگام مراجعه اطلاعات کافی در زمینه انواع خدمات تشخیصی و درمانی و هزینه های ارائه خدمات مذکور در مؤسسه پزشکی را به صورت شفاف و مستند دریافت نماید.
درصورتی که بیمار توسط شرکت و یا دفتر خدمات مسافرتی معتبر وارد کشور شده است، وجود قرارداد مشخص، شفاف و قانونی و نحوه محاسبه هزینه خدمات به صورت شفاف ، ا لزامی است.
درصورتی که بیمار بصورت مستقیم اقدام به دریافت خدمت درمانی نموده است، لیست خدمات به همراه هزینه مربوطه به صورت شفاف به بیمار بین الملل اعلام و در قرارداد فی مابین ذکر گردد. در غیر این صورت مؤسسه پزشکی خصوصی ، صرفا مجاز به دریافت هزینه براساس تعرفه مصوب بخش خصوصی، خواهد بود.
تعرفه خدمات ارائه شده به بیماران خارجی در مراکز درمانی دولتی بایستی به تصویب هیات امنای دانشگاه رسیده باشد.
دریافت هرگونه وجهی خارج از ضوابط مقرر توسط پزشک بابت ارائه خدمت درمانی دریافت وجه غیرقانونی تلقی شده و مشمول ضمانت های مربوطه خواهد بود
هر مورد مرگ بیمار خارجی نیازمند تشکیل کمیته بررسی مرگ و میر حداکثر ظرف ۲۴ ساعت پس از فوت بیمار میباشد و گزارش مربوطه باید تا ۲۴ ساعت بعد به واحد گردشگری سلامت دانشگاه تحت پوشش ارسال گردد.
وجود تابلوها و علائم هدایت کننده حداقل به زبان انگلیسی در تمامی بخش هایی که بیمار تردد دارد
ورودی و لابی استاندارد:
وجود محل مناسب برای انتظار بیماران پیش از پذیرش:
. داشتن سرویس های بهداشتی فرنگی در بخش بستری بیمار
تاسیسات سرمایش و گرمایش ، نور و تهویه مناسب:
وجود آسانسور و رمپ، وجود پلکان اضطراری و کپسول آتشنشانی
دکوراسیون ، طراحی فضا و مبلمان مناسب و متناسب
بخش مجزا برای بیماران بین الملل یا اتاق تک تخته بیماران بین الملل
تخت های استاندارد حداقل دوشکن با تنظیم ارتفاع
کیفیت مناسب البسه بیمار
کیفیت مناسب بالشت، پتو و ملحفه و تشک
سیستم احضار پرستار فعال
تلفن با خطوط داخلی و آزاد
وجود تلویزیون و یخچال در هر اتاق
دسترسی به اینترنت و رایانه برای بیمار و همراهان
وجود پکیج مناسب وسایل شخصی بیمار
امکانات متناسب با اعتقادات مذهبی
رعایت حریم خصوصی
داشتن امکانات رفاهی مناسب برای همراه( تخت، تغذیه و بسته شخصی)
نظافت و آراستگی سرویس های بهداشتی و حمام
تعویض لوازم خواب و لباس بیمار حداقل روزی یک بار
وجود آمبولانس یا قرارداد معتبر تامین آمبولانس
حداقل دارای یک آمبولانس برای حمل بیمار
Health Tourism
Health tourism has different definitions according to many researchers and experts in various fields of medicine, tourism and management, and the World Tourism Organization specifically defines health tourism as follows:Health
tourism refers to the travel of individuals from their permanent place of residence to maintain, improve or regain physical and mental health for a period of more than ۲۴ hours and less than one year.
Economic Benefits of Health Tourism
Each health tourism generates more than ۳ times more foreign exchange than a regular tourist, and when the income from medical tourism, based on estimates in the Asian region alone, reaches ۴۴ billion dollars in ۲۰۱۲, the announcement of the regulations and rules for establishing medical tourism centers in the country this summer shows that our country has acted late in this regard.
Leading countries in health tourism:IndiaBrazilTurkeySouth
Korea
Thailand
China and Malaysia
Islamic Republic of Iran
Although tourists and different ethnic groups have always traveled to Iran for treatment from the natural waters of Iran since ancient times, health tourism in its current form has a short history in Iran. In fact, for the first time in ۲۰۰۳, medical tourism in its current form was given attention by the Ministry of Health, and then in ۲۰۰۴, after the establishment of the Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism Organization, it received more attention independently and plans were made to develop it. Iran's special geographical location in the region and the existence of greater security compared to other countries in the region, and the different climates and different hot springs in different parts of the country, as well as the presence of experienced doctors and specialized hospital staff, have all made Iran enjoy appropriate advantages in the field of health tourism in the region.
What is the purpose of health tourists traveling to Iran?
Infertility
Dentistry
Surgery Plastic
Cardiac surgery
Cancer-related diseases
Eye surgery
Healing water tourism (mud therapy and herbal medicine)
Physical structure
The international admission department should have an office where the IPD specialist resides and, if possible, in a place that is easily accessible to international patients (it is recommended to be near the admissions office).
Depending on the policy of the hospital or medical center, the location of international patients can be in a separate ward or in defined parts of the hospital with a room defined in accordance with the standards for providing hospital hotel services.
International Patients Department Committee
This committee is responsible for appreciating and formulating the hospital's goals in the field of treating international patients
The committee members include the hospital director, department physician, department expert, admissions officer, discharge officer, hospital manager, hospital matron, hospital site officer
The chairman of the committee is the hospital director
Goals of the International Patients Department
The determination of the hospital's goals after holding the meetings of the Patients Department Committee should be defined as SMART at most and annually, including the number of international patients per month at the end of the first year, the percentage of satisfaction of patients admitted through the International Patients Department, the duration of the patient's hospitalization until the provision of medical services and the patient's discharge. The committee meetings should be held regularly, and the presence of the main members, especially the hospital director or the deputy director of treatment, is essential.
The committee's approvals should be communicated to the various departments by the highest authority of the hospital and their implementation should be among the hospital's priorities.
More than ۵۰۰,۰۰۰ foreign health tourists, the head of the Health Tourism Department of the Ministry of Health, Treatment and Medical Education said: In ۲۰۱۸, between ۵۰۰ and ۵۵۰,۰۰۰ foreign patients from neighboring countries came to Iran for treatment
Goals of the health tourism industry
۱- Creating jobs and qualitative growth in the country's health sector and approaching global standards
۲- Earning income and foreign exchange for the country and supporting economic growth in the country
۳- Becoming a health tourism hub in the region; Attracting health tourists from Central Asian countries, Gulf countries and Islamic countries
It is predicted that the global tourism sector turnover will exceed the industry sector turnover in the coming years of the ۲۱st century and will reach ۲ trillion dollars in a few years. This amount of turnover will certainly give illegal brokers and power mafias a foothold in the health tourism discussion. Considering that our country is at the center of applicants for medical tourism services (nationals of Arab countries, newly independent countries and Iran's neighbors), expert planning is practically necessary to avoid threats related to treatment procedures, entry into the country, hospitalization and recovery, and will prevent the financial added value resulting from the health tourism issue from being deposited into the pockets of illegal and unrelated stakeholders.
Prominent hospitals in health tourism in Iran
Based on statistics, the highest admissions and income in Iran are:۱-
Imam Reza Hospital (AS) Mashhad
۲- Razavi Hospital Mashhad
۳- Apadana Hospital Tehran
۴- Day Hospital Tehran
۵- Namazi Hospital Shiraz
۶- Mehr Hospital
Definition
International Patient Unit (IPD): A unit in a medical institution whose duty is to create the necessary coordination to provide diagnostic and therapeutic services to foreign patients.
International Patient: A foreigner who has visited Iran to receive diagnostic and therapeutic services.
International Patient Unit (IPD) Specialist: A person who is based in the International Patient Unit and is responsible for following up on all services provided to foreign patients during the patient's hospitalization in the medical institution.
Physician/Doctors: IPD in centers with International Patient Units to expedite the provision of all diagnostic and therapeutic services