گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۵ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۵۲۳ مورد

تعداد بازدید های کل : ۸۹۸۷۳۱ مورد

در مورد اچ آی وی و بیماری ایدز (HIV/AIDS) بیشتر بدانیم

پنج شنبه ١٥ آذر ١٣٩٧ ساعت ١٠:٣٢ ق.ظ   ( بازدید : 453 نفر )


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HIV نام یک ویروس از خانواده رتروویروس ها است که بعد از ورود به بدن انسان سیستم ایمنی راتحت تاثیر قرار می دهد و چون سیستم ایمنی  مسئول دفاع بدن در مقابل عفونت ها است به همین جهت افراد آلوده به ویروس HIV در صورت عدم درمان می توانند به سادگی به انواع بیماریها مبتلا شوند. در حالیکه اگر به موقع تحت درمان قرار گیرند می توانند سالها به سلامت زندگی کنند.ایدزAIDS به مراحل انتهایی بیماری گفته می شود که در این مرحله سیستم دفاعی بیمار خیلی ضعیف شده و دچار عفونت های متعدد و فرصت طلب  می شود.تنها مخزن این ویروس انسان است.
دکتر تقوی متخصص عفونی و عضو هیئت علمی مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی امام حسن (ع)، در رابطه با علائم اولیه آلودگی به ویروس، بیان کرد این علائم شامل تب ،گلودرد ، سردرد،درد عضلانی و درد مفاصل (که معمولا برای حدود 2 هفته طول می کشند)،بزرگی غدد لنفاوی در زیر پوست گردن یا زیر بغل (این علائم در موارد آلودگی طول کشیده نیز دیده می شود)،بروز ضایعات و لکه های پوستی در ناحیه صورت ، گردن و سینه می باشد. همچنین وی افزود، در افرادیکه مدت زیادی از آلودگی آنها به ویروس HIV میگذرد علائم تب ، درد معده ، تهوع و استفراغ ، اسهال و کاهش وزن و همچنین سایر عفونت ها مانند :عفونت ریه،عفونت مغز،عفونت چشم همراه با مشکلات بینایی،عفونت های قارچی بویژه در دهان و حلق دیده شود.
لازم به توضیح است که این علائم در بیماریهای دیگر نیز دیده  می شوند ولازم است در صورت شک به آلودگی جهت مشاوره به پزشک یا مرکز بهداشت مراجعه شود.
این عضو هیئت علمی در خصوص راه های انتقال بیماری بیان کرد، تماس جنسی  شایعترین راه انتقال بیماری در حال حاضر می باشد. باید بدانیم که احتمال انتقال بیماری درهرتماس جنسی (صرفنظر از نوع تماس) وجود دارد.البته خطر انتقال در مدل های مختلف تماس جنسی متفاوت است و به عنوان مثال در تماس جنسی از طریق مقعدی بیشترین خطر را دارد.

این متخصص عفونی تصریح کرد،امروزه در جهان داروهای مختلفی برای درمان آلودگی به ویروس HIV ساخته شده و در کشور ما نیز این داروها در مراکز بهداشت وجود دارد که بصورت رایگان در اختیار افراد قرار می گیرد و توصیه می شود که کلیه افراد آلوده به ویروس HIV تحت درمان با داروهای ضد رتروویروس قرار گیرند. فرد آلوده در صورت شروع درمان بموقع  می تواند تا سالها زندگی سالم داشته باشد . نکته مهم این است که درمان بیمارباید بصورت مداوم انجام شود به همین جهت باید یک همکاری نزدیک و مستمر بین بیمار و پزشک درمانگر وجود داشته و دارو های بیمار بموقع مصرف گردد و در صورت بروز هر گونه عارضه به پزشک اطلاع داده شود.
دکتر تقوی در خصوص  کنترل و کاهش انتشار ویروس در بین افراد جامعه، انجام تست تشخیصی برای HIV و شروع هرچه سریعتر درمان،استفاده از کاندوم در زمان تماس جنسی به هر صورت،عدم استفاده مشترک از وسایل شخصی از فبیل مسواک یا تیغ اصلاح و...،عدم استفاده از سرنگ مشترک جهت تزریقات را توصیه می کند.

      کنترل آلودگی به ویروس HIV در جامعه  بستگی به   " رفتار افراد سالم "  دارد نه    " حضور افراد بیمار"

 

 

 

 


منبع : بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.

















جستجو
شهادت حضرت رقیه (س) (۱۴۸۹۳ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...