گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۲۳ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۰۷۲ مورد

تعداد بازدید های کل : ۹۰۰۵۹۳ مورد

نارسایی مزمن کلیه، علائم، پیشگیری

شنبه ٢٦ خرداد ١٣٩٧ ساعت ١٢:٣٦ ب.ظ   ( بازدید : 1451 نفر )


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

یکی از مهمترین بیماریهای کلیوی نارسایی کلیه است. این بیماری اغلب بی سرو صدا بروز کرده و به آرامی پیشرفت می کند و زمانی بیمار دچار علائم آن میشود که دیگر کار از کار گذشته و عملکرد کلیه ها تا حد زیادی مختل شده است.در همین خصوص با دکتر امیر بیگدلی فوق تخصص نفرولوژی و عضو هیئت علمی بیمارستان امام حسن(ع) گفت و گو کرده ایم تا ضمن کسب اطلاعات بیشتر، از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنیم.
نارسایی مزمن کلیه بیماری است که در آن کلیه نتواند به طور درست عمل کند . به معنی کاهش شدید عملکرد کلیه می باشد . دکتر بیگدلی در این خصوص افزود: بیماران معمولا از زمانی که عملکرد کلیوی آنها، که تحت عنوان میزان فیلتر شدن گلومرولی(GFR) خوانده می شود،به کمتر از 90 میلی لیتر در دقیقه برسد، به عنوان بیماریهایی نارسایی مزمن کلیه در نظر گرفته می شود. دکتر بیگدلی بیان نمود: کم خونی از علائم اولیه و شایع نارسایی کلیه است. معمولا این بیماران دچار درد نمی شوند و پس از مراجعه به آزمایشگاه و انجام آزمایش متوجه بیماری می شوند. اگر فردی متوجه بیماری نشود و در موارد شدید به پزشک مراجعه کند دچار علائم نارسایی مزمن کلیه مانند کاهش وزن، ورم دست و پا، خستگی مفرط خواهد شد. از علایم دیررس این بیماری، فرد تحت دیالیز قرار خواهد گرفت.
این فوق تخصص نفرولوژی اذعان داشت که امروزه شایع ترین علت نارسایی مزمن، ابتلا به بیماری دیابت است که بیشترین شیوع آن مربوط به دیابت تیپ 2( غیر وابسته به انسولین) می باشد  از دیگر بیماریهایی ایجاد کننده این نارسایی، بیماریهای زمینه ی همچون فشار خون، بیماریهای خود ایمن و بیماریهایی ارثی و مادرزادی می باشد که منجر به اختلال در انجام فعالیت های زیستی کلیه ها( تولید هورمون های مختلف، تنظیم اسید و باز بدن، هموستاز) می شود.
وی بیان کرد با توجه به افزایش روزافزون این بیماریها و مصرف رژیم های غذایی فست فود، کاهش مصرف میوه و سبزیجات، بی تحرکی، شیوع میزان این بیماری بین 14 تا 18 درصد تخمین زده شده است. دکتر بیگدلی در این خصوص افزود که افرادی که نارسایی مزمن کلیه دارند، باید از رژیم های خاصی پیروی کنند مصرف نمک محدود و از رژیم های کم پروتین و کم چرب مورد استفاده قرار گیرد. غذاهای مصرفی این افراد بیشتر گیاهی باشد.
عضو هیئت علمی این بیمارستان در خاتمه افزود، کنترل قند خون در افراد دیابتی و کنترل فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون مهمترین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به نارسایی کلیه است. بنابراین مشاوره با پزشکان متخصص و فوق تخصص غدد، کلیه و مشاورین تغذیه در این خصوص بسیار حائز اهمیت می باشد.


منبع : بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.

















جستجو
شهادت حضرت رقیه (س) (۱۴۸۹۵ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...